. | ||||
Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer | ||||
. | ||||
Beoogd maatschappelijk effect: Onze basisscholen beschikken over voldoende en duurzame huisvesting en er is voldoende ruimte voor bewegingsonderwijs. De scholen zijn voor alle kinderen toegankelijk. | ||||
tableCell19 | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan vastgestelde norm | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We voeren het Integraal Huisvestingsplan (IHP) primair onderwijs uit en stellen het waar nodig bij. | ||||
We zorgen voor actuele leerlingenprognose zodat tijdig kan worden geanticipeerd op de ruimtebehoeftes bij de scholen. | ||||
We voeren de verordening leerlingenvervoer uit en leveren een bijdrage aan passend onderwijs waardoor onze kinderen een passende onderwijsplek krijgen met afgestemde (jeugd)zorg. | ||||
De vervangende nieuwbouw van De Dorpsbeuk is onderdeel van het IHP. De verwachting is dat de nieuwbouw op zijn vroegst wordt opgeleverd in 2026. Dit hangt mede af van de locatiekeuze, de vorming van een IKC en de behoefte aan extra ruimte voor bewegingsonderwijs. | ||||
. | ||||
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | ||||
. | ||||
Beoogd maatschappelijk effect: We bevorderen de zelfredzaamheid. Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om zelfstandig mee te doen in de samenleving. | ||||
tableCell19 | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen en schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten wordt voorkomen | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We subsidiëren peuteropvang en voorschoolse educatie (VE) zodat zoveel mogelijk kinderen van 2,5-4 jaar een aanbod krijgen. | ||||
We onderzoeken de mogelijkheden om het toezicht op de naleving leerplichtwet, kwalificatieplicht en verzuimpreventie elders onder te brengen om de efficiëntie te vergroten en de kwetsbaarheid te verkleinen. | Per 1 april 2024 is dit overgedragen aan de gemeente Veenendaal. | |||
We zetten in op preventie door ambulante jeugdhulp op de vier Scherpenzeelse basisscholen te faciliteren. | ||||
We staan garant voor de in Woudenberg opgerichte Taalklas Woudenberg-Scherpenzeel voor het onderwijs aan kinderen van Oekraïense vluchtelingen en statushouders in de bassischoolleeftijd. | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: We zetten in op verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We werken regionaal samen en geven uitvoering aan de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en het daaruit voortvloeiende lokale uitvoeringsplan laaggeletterdheid, onder andere het opzetten van een (digi)Taalhuis in De Breehoek. | Het taalhuis heeft goede samenwerkingen met partners uit de regio en krijgt een steeds betere positie in Scherpenzeel. | |||
We gaan vrijwilligers en professionals scholen in het herkennen, signaleren en doorverwijzen van met name laaggeletterde NT1-ers (inwoners met Nederlands als moedertaal). | ||||
We zetten in op de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG) en leggen bij het vinden en doorgeleiden van laaggeletterden de focus op ouders van jonge kinderen om de vicieuze cirkel te doorbreken. | Zie toelichting hieronder. | |||
We zijn in gesprek met de professionals van de coalitie kansrijke start (o.a. jeugdverpleegkundige, verloskundige en maatschappelijk werker) om trainingen aan te bieden in het herkennen en signaleren van laaggeletterdheid. Daarnaast zijn we ook in gesprek met de basisscholen in Scherpenzeel. |