. | ||||
Verkeer en Vervoer | ||||
. | ||||
Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame, leefbare en verkeersveilige openbare ruimte met voldoende aandacht voor bereikbaarheid. | ||||
tableCell19 | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: We zorgen voor een verbetering van de verkeersinfrastructuur | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We stellen een integraal mobiliteitsplan op, waarin parkeren, duurzaamheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid een plaats krijgen. | We starten in 2024 met het opstellen van dit plan. De verschillende onderdelen worden onderworpen aan een analyse. De uitwerking hiervan leidt tot maatregelpakketten | |||
We werken de gekozen maatregelen/maatregelrichtingen uit het Verkeersonderzoek 2023 uit. | Voor de uitwerking van maatregelen is een pas op de plaats gemaakt vanwege een amendement op het Verkeersonderzoek. In het mobiliteitsplan worden de ambities en doelen nader bepaald, rekening houdend met de eerder opgestelde documenten, zoals het Verkeersonderzoek | |||
We zorgen voor een houdbaar openbaar wegennetwerk middels het te maken wegenbeheer en beleidsplan. | ||||
In het mobiliteitsplan brengen we de verschillende thema’s in onderlinge samenhang. Een dergelijk plan sluit aan bij de wensen in het kader van Mobiliteit vanuit Regio FoodValley. Een mobiliteitsplan biedt ook de noodzakelijke basis voor ruimtelijke ontwikkelingen en bestemmingsplannen (onder de Omgevingswet; omgevingsplannen). | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: We streven naar een toekomstbestendige bereikbaarheid van Scherpenzeel, voor alle vervoersvormen | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We behouden en verbeteren (waar mogelijk) onze OV-verbindingen en de toegankelijkheid van onze OV-haltes en nemen daartoe actief deel aan het regio-overleg (Ambtelijk Overleg-mobiliteit, werkgroep OV en werkgroep Fiets). | ||||
We nemen deel aan de uitvraag voor een modelstudie/knelpuntenanalyse voor de N224, in verband met de te verwachten ontwikkelingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau die gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van Scherpenzeel. | ||||
We zorgen voor voldoende laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer (logistiek en particulier). | ||||
Zoals in onze vastgestelde integrale laadvisie is opgenomen werken we aan een toegankelijke, betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Dit in navolging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een bijlage van het Klimaatakkoord. |